Bölcs Bagoly Tanoda

Az Országos Tranzitfoglalkoztatási Egyesület 2020. augusztus 1-től átvette a Frekvencia Egyesülettől a Bölcs Bagoly Tanoda működtetését.
A tanoda a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság támogatásával 2019. január 1-től működik az EMMI Debreceni Javítóintézetében. Az egyesület a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság támogatásával 2021-ben újabb három éven keresztül nyert támogatást a tanoda működtetésére.

A tanoda a Debreceni Javítóintézet sajátosságait figyelembe véve, a javítóintézeti neveltek önkéntes részvételére és egyéni szükségleteire építő innovatív szemléletű, hátránykompenzáló kezdeményezés.

A tanoda olyan, a személyiségfejlődés egészét szem előtt tartó komplex szolgáltatást nyújt iskolaidőn kívül, melyet a célcsoport tagjai másképp nem érhetnek el. Cél az iskola megszerettetése, a tanulás iránti motiváció felébresztése, a meglévő hátrányok mérséklése, a reszocializáció. Fontos a tanult tudás előhívása, mélyítése, új ismeretek átadása, készségek, képességek fejlesztése.

A tanoda minden tevékenysége az alapkészségek fejlődését támogatja, mely érvényes a szövegértés-fejlesztés, a matematikai kompetencia, a tantárgyi felzárkóztatás területén kívül az irányított szabadidős tevékenységek szervezésére, a kirándulások, táborok témáinak kiválasztására is.

A tanodában nyolc egymástól elkülönülő fejlesztési tevékenységet határoztunk meg 30 fő bevonásával, 4-szer 7-8 fős csoportokban. Az azonos tanulási képességekkel rendelkező csoportokat két-két fejlesztő tanár tanítja. A 30 bevont tanodást 2 mentor segíti, akik heti egy teljes napon várják a fiatalokat a tanodába, ahol lehetőségük van az egyéni foglalkozásra.

A nyolc tantárgyi foglalkozás célja, tartalma:

Szövegértés-fejlesztés

Legyen képes a fiatal az egyszerű mese-szövegtől a nehezebb hivatalos vagy szakszövegig értelmezni, feldolgozni azt, az idegen szavakat, kifejezéseket szótárból, internetről kikeresni, a kérdésekre önállóan választ megfogalmazni, erre módszert elsajátítani.

Matematika-logika

Feladat a számfogalom kialakítása, alapműveletek készségszintű végzése, azok felhasználása a feladatmegoldás során. Egyszerű problémák, szövegesen megfogalmazott logikai feladatok értelmezése, megoldás keresése. Az eredmények várható kimenetelének becslése, a feladat megoldása, szöveges válaszadás.

Egészséges életmód – sport

Korábbi életmód, egészségi állapot, káros hatások (drog, alkohol, cigaretta) feltérképezése. A helytelen életmód egészségkárosító hatásai, következményei. Motiváció a korrigálásra, pozitív kép kialakítása. A lelki egészség, személyes és környezeti higiénia, társas és családi kapcsolatok, egészséges szexualitás, családtervezés fontossága. Az egészséges táplálkozás, mozgás szerepe. A sport, a művészetek, az önmegvalósítás eszközei, lehetőségei. Motiváció a képességeknek megfelelő sporttevékenységekre, azok széles skálájának bemutatása. Sportversenyek szervezése, lebonyolítása. A csapatsport közösségformáló szerepe, szabálytudat erősítése, sportszerűség. A mindennapi sport lehetőségei, versenysportok. Hosszú távon a tudatos és egészséges életmód kialakítása, automatizálódása a tanultak alapján.

Tanulástámogatás – szilencium

A tanulási motiváció erősítése. Tanulási szokások megismerése, módszerek bemutatása. Egyéni tanulástechnikák felfedezése, a módszerek, eljárások kialakítása, begyakorlása, elsajátítása, melyet beépíthet a tanulmányai és a mindennapos megismerés folyamatába. Segítségnyújtás a napi tanulási tevékenységben, az osztályozóvizsgára való felkészítésben.

Tudatos életpálya – pályaorientáció

Reális énkép, önértékelés, a deviancia felismerése, elhatárolódás tőle. Adekvát konfliktuskezelés. Jövőkép kialakítása, formálódása. Szabály- és feladattudat kialakítása, kooperatív társas kapcsolat, kommunikáció, együttműködés fejlesztése élménypedagógiai módszerekkel. A kritikai gondolkodás, norma és szabálykövetés fejlesztése. A kitartás, felelősségvállalás erősítése, a döntéshozatal jelentősége. Rövid és hosszú távú célkitűzések megfogalmazása, azok megvalósításának lehetőségei, feltételei. A képességeknek, érdeklődésnek megfelelő szakmák megismertetése, a továbbtanulás, szakmatanulás igényének kialakítása. Családtervezés, a család társadalmi szerepe. Szakmák megismerése, szépségeinek bemutatása, ezekhez szükséges kompetenciák felismerése. A munkaviszony. Munkaadók és munkavállalók jogai és kötelezettségei. Hazai és nemzetközi munkaerő-piaci elvárások. Az adózás. Felkészülés a munkaerőpiacra való kilépésre: önéletrajz, motivációs levél. Az állásinterjú. Munkahely-, üzem- és gyárlátogatások. Fogyasztás, beruházás, megtakarítás a háztartásban. A megtakarítás formái. A megfontolt hitelfelvétel.

Táblajátékok – táblajáték készítés

Táblajátékok segítségével a szabálytudat erősítése, logikus gondolkodás kialakítása, a fair-play játék, indulatkezelés. Új játékok kitalálása, szabályok megfogalmazása, a táblák és bábuk kreatív elkészítése. Kézügyesség, fantázia, kreativitás fejlesztése, a játék örömének átadása, tovább tanítása társaknak.

Praktikus ismeretek – háztartási ismeretek

A nők és a férfiak szerepvállalása a családban, háztartásban. Egyszerűen, olcsón elkészíthető ételek, receptek megismerése, néhány étel elkészítésének kipróbálása. Egészségtelen ételek kerülése, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás jelentősége. Konyhai és szabadtéri főzések lehetőségei. A házi növénytermesztés lehetőségei, feltételei, gyakorlati alkalmazása. Internet, táblagép használata. Háziállatok megismerése, ezek gazdasági jelentőségének felismertetése, otthoni lehetőségekhez mérten saját felhasználásra állattartás, annak követelményei, feltételei. Interaktív tanulási felületek, digitális tankönyvek (nkp.hu, zanza.tv, learningapps), kétirányú kommunikációt lehetővé tevő alkalmazások, programok megismerése a digitális oktatásba való bekapcsolódás elősegítése céljából. Internet, táblagép használata. Interaktív tanulási felületek, digitális tankönyvek (nkp.hu, zanza.tv, learningapps), kétirányú kommunikációt lehetővé tevő alkalmazások, programok megismerése a digitális oktatásba való bekapcsolódás elősegítése céljából.

Társadalomismeret – roma kultúra, roma nyelv

Beilleszkedés a társadalomba. Szocializáció és identitás. A szocializáció alapvető közegei: család, iskola, kortárscsoport, média. Konfliktus és konfliktuskezelés. Társadalmi együttélési szabályok. Jogok és kötelességek. Állampolgári dokumentumok: személyi igazolvány, lakcímkártya, diákigazolvány, útlevél, adóazonosító, taj-kártya, jogosítvány. A nemzet politikai és kulturális fogalmai. A magyar nemzettudat sajátosságai. A magyarországi egyházak, vallási közösségek. A roma népesség helyzetének sajátosságai. Multikulturális társadalomszemlélet. A társadalmi egyenlőtlenség. A hátrányos helyzet fogalma, típusai. Karitatív tevékenység. Közösségi szolgálat, önkéntesség. A romák története, vándorlásaik, szokásaik, kultúrájuk. A roma nyelv. Kiemelkedő roma származású személyek.

A fent leírt szabadidő, sport tevékenységeken kívül a projektben három tanodán kívüli programot, kirándulást terveztünk, figyelembe véve a tanulói érdeklődést, a földrajzi távolságot, valamint a tananyaghoz való kapcsolódást. Cél, hogy a tanodás tanulók megismerkedjenek a nevezetességekkel, tanulmányaikhoz további információkat szerezzenek, kikapcsolódjanak, közösségi élményekhez jussanak.

A tanodás gyerekek négy alkalommal készülhetnek fel és mutatkozhatnak be programmal az intézet rendezvényeihez kapcsolódóan. Cél a közösség elismerésének kivívása, a tehetséggondozás, a tanodás tagság vonzóvá tétele, közösségépítés, valamint a hátrányos helyzetű gyerekek szereplési lehetőséghez, sikerélményhez jutásának biztosítása.

A tanoda nyitott intézmény, szoros együttműködésre törekszik a szülőkkel, gyámokkal. A bevont tanulók szülei a javítóintézet látogatási idejében, az engedélyezett látogatások és egyes, a látogatók számára meghirdetett programok alkalmával jöhetnek, a tanárokkal, a mentorral ilyenkor találkozhatnak.

A szülők kulcsfontosságú szereplők a sikeres tanodai program megvalósításában, így a bevonásukra különös figyelmet fordítunk. Igény szerint, de legalább két alkalommal családlátogatás keretében rendszeres kapcsolattartás történik a tanodás tanulók szüleivel, gyámokkal. A tanoda elfogadását, megismerését segíti, hogy a szülők meghívást kapnak a családi, közösségi tanodai programokra, számukra nyílt napok kerülnek szervezésre, ahol figyelemmel kísérhetik gyermekük fejlődését.

A különböző tematikájú nyári táborok megszervezésére júliusban, négy héten keresztül kerül sor.

A projekt végén, egy alkalommal, egy egynapos szakmai műhely keretében a szakmai vezető, a mentorok, a pedagógus munkatársak, valamint az együttműködő szervezetek képviselői közösen értékelik a projekt megvalósítását, felkészülnek a következő ciklus megvalósítására.

A projekt 2021. január 1 – 2021. december 31. között 13.500 000 Ft felhasználásával, a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság támogatásával valósul meg.

A gyermekjogi képviselők elérhetőségei

Kedves Szülők, Hozzátartozók, Barátok!
A veszélyhelyzet meghosszabbítása miatt 2022. évben a családi közösségi programokat továbbra sem tudjuk személyes találkozás formájában megtartani. Kérjük, fogadják szeretettel a programokról készült kisfilmeket!

2022.

Családi közösségi program, roma kulturális rendezvény 2022.

2021.

Roma kulturális rendezvény 2021.

Anyák napja 2021.


Advent

Mikulás

 

2022-04-12T11:45:28+00:00 2021|Projektek|